Titelaufnahme

Titel
CO2 mitigation in road transport : gasoline taxation and/or fuel-efficiency regulation? / Rüdiger Pethig
VerfasserPethig, Rüdiger In der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
ErschienenSiegen : Universität Siegen, Fachbereich 5, August 2009
Ausgabe
Elektronische Ressource
Umfang1 Online-Ressource (28 Seiten) : Diagramme
SerieVolkswirtschaftliche Diskussionsbeiträge ; No. 133-09
SchlagwörterMineralölsteuer In Wikipedia suchen nach Mineralölsteuer / Umweltsteuer In Wikipedia suchen nach Umweltsteuer / Kraftstoff In Wikipedia suchen nach Kraftstoff / Effizienz In Wikipedia suchen nach Effizienz / Regulierung In Wikipedia suchen nach Regulierung / Umweltstandard In Wikipedia suchen nach Umweltstandard / Straßengüterverkehr In Wikipedia suchen nach Straßengüterverkehr / Wirkungsanalyse In Wikipedia suchen nach Wirkungsanalyse
URNurn:nbn:de:hbz:6:2-90879 Persistent Identifier (URN)
Zugriffsbeschränkung
 Das Dokument ist frei verfügbar.
Dateien
CO2 mitigation in road transport [0.31 mb]
Zusammenfassung

Although gasoline taxes are widely used (nearly) efficient CO2 emission controls, additional fuel-efficiency regulation is applied e.g. in the USA and in Europe. In a simple analytical model, we specify the welfare implications of (i) gasoline taxes, (ii) of 'gas-guzzler taxes' (iii) of fuel-efficiency standards, and of combinations of the above. Both forms (ii) and (iii) of fuel-efficiency regulation turn out to produce the same suboptimally low emission rates. Combining (i) and (ii) is also distortionary, while efficiency can be secured by combining (i) and (iii). However, in the optimal mix of the latter two instruments the fuel-efficiency standard is redundant. -- CO2 emissions ; road transport ; fuel efficiency regulation ; gasoline tax

Klassifikation
Links
Nachweis